RUMUSAN KELAS ISU ICT

salam sejahtera rakan-rakan sekalian.

akhir selepas 14 minggu pembelajaran kelas MTM6053(isu-isu ict dalam pendidikan), maka dapat lah saya membuat rumusan mengenai kelas ini. Dalam kelas ini, saya banyak memperolehi ilmu pengetahuan mengenai isu dan teknologi yang berkaitan dengan ICT. ini merupakan pengalaman yang amat berharga untuk saya. InsyaALLAH segala ilmu yang diperolehi dari kelas ini, akan saya gunakan pada masa akan datang.

dalam kelas ini, apa yang telah saya belajar adalah seperti berikut:

a. Penggunaan blog
sebelum ini, saya tidak minat untuk menggunakan blog tetapi apabila kelas ini, setiap pelajar perlu mempunyai satu blog yang berkaitan isu-isu ict. walaupun sebelum ini saya mepunyai blog persendirian namun saya tidak aktif untuk menggunakannya. penggunaan blog amat penting pada masa kini untuk memudahkan rakan-rakan melihat perkembangan kita walaupun berada di tempat yang berlainan. penggunaan blog merupakan platform untuk memberi pendedahan awal tentang penggunaan

b.penggunaan google docs
saya tidak menggunakan aplikasi google docs sebelum ini. ini merupakan satu pengalaman yang baru untuk saya menggunakan aplikasi tersebut. dengan menggunakan google docs, perkongsian maklumat dengan rakan menjadi cepat dan pantas. apabila menggunakan google docs, kita boleh edit yang diberikan oleh rakan dengan segera. ini dapat menjimatkan masa.

c. DIM DIM
penggunaan adalah video conferencing yang digunakan oleh saya dan rakan-rakan untuk kelas secara online dengan tuan haji. dengan menggunakan dim dim kita dapat berkongsi maklumat dengan rakan-rakan walaupun berada di tempat yang berbeza lokasinya. satu lagi tools yang diperkenalkan oleh tuan haji kepada saya dan rakan-rakan dalam kelas.

d. twitter
penggunaan twitter adalah perkongsian maklumat dengan rakan-rakan serta tuan haji. dengan menggunakan twitter sebarang info dapat berkongsi dengan begitu cepat dan pantas.

e. skype
penggunaan skype di dalam kelas untuk berchatting dengan rakan-rakan serta untuk mendapatkan segala maklumat dan info yang diberikan oleh tuan haji kepada kami. dengan skype kami boleh membuat call serta video dengan rakan yang lain dan tuan haji. sebelum ini saya hanya menggunakan ym untuk chatting dengan rakan yang lain.

Apabila menggunakan tools dalam ict terdapat beberapa yang dapat dikenal pasti seperti masalah network terutamanya apabila menggunakan broadband untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan. selain itu adalah skill yang diperolehi apabila menggunakan tools tersebut.

di dalam kelas ini, saya memperolehi banyak ilmu tentang ict, jutaan terima kasih diucapkan tuan haji Nazri Saad serta rakan-rakan yang banyak membantu saya.

InsyaALLAH semester depan kita akan berjumpa lagi.