KELAS ONLINE 31 OGOS 2010

salam 1 Malaysia kawan2..

Pada hari ini iaitu 31 Ogos 2010 merupakan hari y paling bermakna bg sy.. Hari ini sempena hari kemerdekaan Malaysia y ke 53 thn yang disambut oleh seluruh rakyat Malaysia.. SELAMAT HARI MERDEKA, rakan2. Selain menyambut hari kemerdekaan, saya juga telah membuat presentation secara online.

Pada hari ini juga, saya telah mengikuti kelas secara online dengan menggunakan Dimdim conferencing dan satu lagi pengalaman yang berharga untuk diri saya. Pukul 10 pagi, kelas telah bermula dengan diketuai oleh pensyarah iaitu Tuan Haji Nazri merupakan pensyarah bagi subjek MTM 6053 (isu-isu ICT dalam pendidikan). saya merupakan orang yang ketiga membuat presentation selepas salasiah dan Rohana.

semasa salasiah membuat presntation keadaan berjalan lancar, tapi semasa rohana membuat presentation, suara beliau tidak dapat dengar oleh saya dan rkn2. masalah y dhadapi oleh rohana sama seperti sy alami pd kelas y lepas. selepas itu, sy membuat presentation. sy juga megalami masalah iaitu video xdak semasa presentation tp suara dpt dengar dgn jelas. ini juga merupakan y kita duga semasa membuat kelas secara online.

masalah yang lain semasa kelas online adalah kadang2 suara menjadi double, gambar menjadi pegun, video tidak ada, masalah broadband bagi rakan2 y menggunakannya, line y xclear utk dengar dan masalah yang lain lg.

alhamdulillah akhirnya sy dpt present walupun tidak ada video.. satu pengalaman y br menggunakan dimdim apabila saya diberi peluang membuat presentation secara online..



Antara kelebihan menggunakan dimdim adalah:
  • perkongsian maklumat dengan rakan2 walaupun berada di tempat y berbeza
  • masa yang dipilih oleh pensyarah dan rakan2 dpt memudahkan perjumpaan ini dijalankan
  • nota yang diberikan dengan menggunakan google docs memudahkan pelajar untuk mengambilnya
  • bebas berpakaian, ini kerana pelajar tidak perlu mematuhi etika pakaian kerana berada di tempat yang berbeza antara satu sama lain
Antara Kelemahan menggunakan dimdim adalah
  • mempunyai double suara dan kadang2 suara menjadi perlahan
  • alatan komunikasi tidak dapat berfungsi dengan baik
  • slide yang digunakan tidak boleh terlalu berat
walaupun mempunyai kelemahan tapi kita boleh membaikinya. semoga pada kelas akan datang kelas secara online dapat dijalankan dengan lebih baik dan jayanya.

0 Response to "KELAS ONLINE 31 OGOS 2010"